یک داروی آزمایشی جدید که امیدی برای جلوگیری زودهنگام از ابتلا به عفونت کوروناویروس فعلی است

3آوریل 2020 – گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا، دکتر جوزف پنینگر، یک داروی آزمایشی را یافته اند که از ورود SARS-CoV-2 به سلول از طریق مسدود نمودن درب ورود این ویروس به سلول میزبان جلوگیری می کند .این یافته ها، که امروز در Cell منتشر شده است، نوید بخش است و می تواند مانع از ابتلا به عفونت زودهنگام کروناویروس جدید شود.

این مطالعه، بینشهای جدیدی را در مورد جنبه های کلیدی SARS-CoV-2، ویروسی که باعث  COVID-19می شود و اندرکنش آن در سطح سلولی و همچنین نحوه ی آلوده شدن رگ های خونی و کلیه ها به ویروس ارائه می کند.

دکتر پنینگر، می گوید: ما امیدواریم که نتایج ما پیامدهایی برای تولید دارویی جدید برای درمان این بیماری همه گیر بی سابقه داشته باشد.

این نتایج حاصل همکاری بی نظیر محققان و شرکتهای دانشگاهی، از جمله دکتر Ryan Conder، درSTEMCELL Technologies  در ونکوور، Nuria Montserrat از اسپانیا ، دکترHaibo Zhang  و Art Slutsky از تورنتو و به خصوص تیم زیست شناسی عفونی دکتر "علی میرعظیمی" در سوئد است، که هفته ها بی وقفه و بطور خستگی ناپذیری برای درک بهتر آسیب شناسی این بیماری و ارائه ی گزینه های درمانی موفقیت آمیز تلاش کرده اند.

پروتئین ACE2، که بر روی سطح غشای سلولی قرار دارد به عنوان گیرنده ی اصلی گلیکوپروتئین اسپایکSARS-CoV-2 ، است. در کار قبلی ، پنینگر و همکارانش در دانشگاه تورنتو و انستیتوی زیست شناسی مولکولی در وین ابتدا ACE2 را شناسایی کردند و دریافتند که در موجودات زنده ، ACE2  گیرنده اصلی SARS است، بیماری تنفسی ویروسی که در سال 2003 به عنوان یک تهدید جهانی شناخته شد. آزمایشگاه وی همچنین در حال بررسی ارتباط این پروتئین با بیماریهای قلبی عروقی و نارسایی ریوی است.

در حالی که ابتلا به COVID-19 همچنان در سراسر جهان در حال گسترش است، عدم وجود یک درمان ضد ویروسی بالینی اثبات شده یا درمانی که در سطح مولکولی بطور خاص ACE2، راهدف قرار دهد، به معنای خالی بودن زرادخانه ی دارویی برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی است که تلاش می کنند موارد شدیدCOVID-19 را درمان کنند.

مطالعه جدید ما شواهد مستقیم بسیار مورد نیازی را ارائه داده و می گوید که دارویی بنامAPN01[1] ، به زودی در آزمایشات بالینی توسط شرکت بیوتکنولوژی اروپاییApeiron Biologics ، به عنوان یک درمان ضد ویروس مفید برای بیماری COVID-19، مورد آزمایش قرار می گیرد.

دکتر آرت اسلوتسکی، دانشمند مرکز تحقیقات علوم زیست پزشکی کینان در بیمارستان سنت مایکل و استاد دانشگاه تورنتو که همکار این مطالعه بود، گفت: در کشت سلولی که در مطالعه حاضر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، hrsACE2 ، بار کورناویروس را با فاکتور 1000 تا 5000 مهار نمود. در ماکت های مهندسی شده ی رگ های خونی انسان و کلیه ها - ارگانوئیدهایی که از سلولهای بنیادی انسان ساخته شده اند- محققان نشان دادند که ویروس می تواند مستقیماً این بافت ها را آلوده و در آنها تکثیر شود. این آزمایش، اطلاعات مهمی در مورد پیشرفت این بیماری و این واقعیت که موارد شدید COVID-19 با نارسایی چند عضوی و شواهدی از آسیب قلبی عروقی همراه است، ارائه داد. از نظر بالینی hrsACE2 همچنین باعث کاهش عفونت SARS-CoV-2 در این بافت های مهندسی شده ی انسانی شد.

دکتر مونتسرات، استاد ICREA در انستیتوی مهندسی زیستی کاتالونیا در اسپانیا، می گوید:استفاده از ارگانوئیدها به ما این امکان می دهد که درمانها را بسیار سریع آزمایش کنیم از این ارگانوئیدها قبلاً برای آزمایش یک داروی جدید برای سایر بیماریهای انسانی استفاده شده است.

دکتر جوزف پنینگر، محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت: ویروس بیماری COVID-19، یک ویروس نزدیک به کرونا ویروس SARS است. کار قبلی ما به شناسایی سریع ACE2 به عنوان دروازه ی ورود SARS-CoV-2 کمک کرد و اطلاعات زیادی را در مورد این بیماری ارائه داد. اکنون ما می دانیم که یک شکل محلول از ACE2 ویروس را می گیرد و از بین می برد، و در واقع می تواند یک درمان بسیار منطقی باشد که بطور خاص دروازه ای را که ویروس باید از آن عبور کند تا سلولهای ما را آلوده کند، هدف قرار می دهد. این درمان امیدی برای متوقف نمودن این بیماری همه گیر وحشتناک است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200403/Trial-drug-offers-hope-to-block-early-infection-of-novel-coronavirus.aspx

 



[1]human recombinant soluble angiotensin-converting enzyme 2 - hrsACE2